woensdag 31 maart 2010

Kevlar klep III


Gisteren is Handy Daddy Customs aan de slag gegaan met de kap en met resultaat, hij zit al zo goed als vast. Misschien verdient het geen designaward (of juist wel) want er is gebruik gemaakt van dingen die je bij de bouwmarkt kan vinden. Het slaat nergens op dat je voor 2 hoodpins 21 euro moet betalen. Nu zijn we voor 4 euro klaar en zit de kap stevig geschroefd. De klep is zo gemaakt dat hij zelfs open kan gaan als een scharnier. Dat kan die vader van mij wel.

Tevens heb ik vandaag een beetje bij de collega Corsa A fora gekeken. Op het Performance Nova Group uit Engeland ben ik al direct gebanned omdat ik via een span aan mijn 15 activiatie posts wilde komen... Ik kwam via hen op dit Duitse Corsa A forum. http://forum.corsa-a.de/index.php

Een erg leuk forum vol Corsa A plezier!

dinsdag 30 maart 2010

Kevlar klep II


Gisteravond hebben mij pa en ik een begin gemaakt aan de montage van de kevlar klep. Na een plan en een bezoek aan de lokake bouwmarkt gingen we aan de slag. Helaas viel de avond in en had handy daddy inspiratie nodig om te kijken hoe we de klep goed en sterk vast konden zetten.

maandag 29 maart 2010

Kevlar klep


In voorbereiding naar de eerst dragrace (op 18 april op het circuitpark zolder) ben ik druk bezig met de laatste puntjes op de i. Vanavond gaan ik en mijn vader, alias Handy Daddy Customs, proberen de kevlar kap passend te maken op mijn Corsa. Kevlar is te vergelijken met carbon, super sterk, super licht en super duur. De klep scheelt wel degelijk gewicht met de originele kap. Het is zaak dat deze kap goed strak dicht zit zodat hij niet gaat wapperen.

Een andere punt is de accu, want die is nodig aan vervanging toe. Dit weekend heb ik de auto even op de brug gehad om alles na te kijken en aan te draaien. Alles zat nog goed vast, tevens heb ik geprobeerd een lekje op te sporen en te dichten. Hopelijk voorkomt dit dat mijn auto soms op tropicana lijkt.


dinsdag 23 maart 2010

kookles vs autoklusles


Omdat mijn kennis van auto's en motoren niet je van het is heb ik een dealtje gesloten met de lokale automonteur Dave Kwaaitaal uit Geertruidenberg. Nu is Dave niet zo maar een monteurtje, want vorig jaar werd hij tweede bij het NK sleutelen, daar schijnen dus wedstrijden voor te zijn. Al met al een prima leermeester. In ruil voor de kennis die ik over auto's krijg leer ik Dave koken, want dat kan ik weer.

Elke week mag hij een thema kiezen waarover we aan de gang gaan. Het grootste gedeelte is praktijk, want koken leer niet uit een boek. Gisteren hebben we wat vissen schoongemaakt en daar een heerlijke bouillon van getrokken. Eerlijk is eerlijk, het gaat erg goed en ik denk dat Dave zich over een paar maanden wel kan meten met niveau van een vierjaars leerling. Het wordt binnenkort tijd dat Dave een klein examen krijgt, waarin hij zijn kunde waar kan maken.

Een week later is het mijn beurt, dan mag ik sleutelen. het meeste doen we dingen aan mijn Corsa of Astra. Er is altijd wel wat te doen. Voor mij is het interessant, want ik wil zelf mijn remblokken kunnen vervangen en mijn olie kunnen verversen. Volgende week gaan we het hebben over hoe een versnellingsbak werkt en we gaan nog een stukje meettechniek doen, ik verheug me er nu al op.

donderdag 18 maart 2010

RDW proof


Volgens de regels van de DHRA is het niet meer mogelijk om te sprinten als je auto niet de juiste papieren heeft. Nu heeft mijn Corsa orgineel een 1.6 gsi blokje met +/- 100 en niet het 2.0 blok met 150 pk (nu dus 173pk). Aangezien de wagen toch gekeurd moest worden besloot ik om hem eind januari op kenteken te laten zetten.

Voor de APK was er eigenlijk één kriktiek punt, namelijk de Co-waarde. Die mag 0,5% zijn, met mijn groep A uitlaat was deze 5%, iets te veel dus. De mannen van DP-hadden de waarde met de computer al tot 0,9% kunnen terug brengen, maar de motor liep dan zo arm dat hij bij elk stoplicht stil zou vallen. De waarde werd terug gezet tot 1,3%, mijn orginele gsi uitlaat werd door Freek aan elkaar gebakken met een katalysator en een demper. Met deze aanpassing kwam ik moeiteloos door de APK.

Enkele dagen later de RDW.

Erg spannend want je weet nooit waar ze op lopen. Gelukkig had ik een leuke RDW keurmeester, die wel zag dat het er het één en ander aan gedaan was. Wellicht verraade het totaal lege interieur het wel. Ik heb open kaart met de beste man gespeeld en met niet al te veel moeite kwam ik door de keuring. Voor nog geen €50 euro en een ochtendje geduld is mijn Corsa nu een echte 2.0 op kenteken. Stiekem hoop ik dat de politie mij nu wel aanhoud en vraagt... zo jongeman trek de kap maar eens open. Ik ben benieuwd naar hun reactie.

woensdag 17 maart 2010

Het begin van een nieuw seizoen


Na enkele maanden niks meer gepost te hebben, vond ik het nu wel weer tijd worden om iets van me te laten horen.

Het was de afgelopen maanden komkomertijd. Dat wil zeggen dat het vaak zo koud was, dat de corsa verborgen stond onder een dik pak sneeuw. Het logische gevolg was dat de corsa niet meer wilde starten.

De afgelopen maanden heb ik weer de nodige investeringen gemaakt, soms komen er dingen op je pad die je niet kan laten gaan.

Sinds een tijdje wilde ik al een sper, nu was het toeval dat ik op een forum las dat rallyrijder, Berry Kok zijn bak te koop aanbood, tegen een mooie prijs. Na even bellen, besloot ik kennis te gaan maken en glibberde en gleed ik naar Kootwijkerbroek, waar Berry zijn schuur had.

Berry had een spieksplinter nieuwe sper liggen van het geronomeerde merk Quaife. Het is een 70% sper en Berry bood mij aan om de sper in een bak te bouwen. Dat werd gedaan in een F20 bak, een 20 tands. De bak werd van het bakhuis gehaald en Berry heeft al de tandwielen nagekeken. De sper is zorgvuldig geplaatst. Vorige week heb ik de sper opgehaald.

Nu de sper heb liggen moet ik een duidelijke planning maken. What to do first? Aangezien de bak er toch af moet, heb ik besloten om direct het koppeling gedeelte aan te pakken, dus mijn lichter vliegwiel samen met een sportkoppelingsset te monteren. Het geheel moet ook nog uitgebalanceerd worden. Er moeten dus weer investeringen gedaan worden in: Een koppelingsplaat, een drukgroep, een druklager, nieuwe versterkte vliegwielbouten, balanceren en monteren.

Hierdoor denk ik dat ik mijn Throttle bodies, sper en koppelingsplannen naar volgende winter verhuis. Waarom niet alleen de TB's monteren? Welnu, dan kan ik alles twee keer laten afstellen en daar heb ik geen zin in (lees: geen geld voor)

Misschien dat er op een of andere manier nog een finaciele injectie komt zodat ik geld heb voor de koppelingsset. De keuze is gemaakt op het merk OMP.

zaterdag 21 november 2009

Sponsoring

Sinds een paar weken heb ik een eigen sponsor, het bedrijf heet Danro, wat een combinatie is van Danny & Rodi. Uiteraard ben ik beretrots dat ik samen mag werken met deze mannen. Het is een custom bedrijf wat naast de audio en spoilers ook speciaalwerk doet. Hun site www.danro.nl is zeker de moeite waard om eens te bekijken. Danro heeft nog een voordeel, omdat ik zelf niet zo behendig ben met metaal, kunnen ze me hier mee helpen. Het is te hopen dat er meer bedrijven volgen. Inmiddels heeft in ons lokale weekkrantje een leuk stukje gestaan. Helaas hierbij geen foto, dus bijze.