donderdag 1 oktober 2009

Injectoren


Gisteren heb ik bij mijn vriendje Corne alias Dás Kneestbeest, een setje andere injectoren gehaald. Mijn huidinge injectoren zijn 240ccm dat wil zeggen dat ze 240ccm bij een druk van 3.0 bar inspruiten. Door de druk te verhogen naar 3,5 bar spuiten ze meer in. Logisch. Omdat ik in de toekomst met meer pk's wil gaan rijden adviseerde Corne mij om met grotere injectoren te gaan rijden. Gewiekst als hij is had hij toevallig nog een setje liggen. Toeval bestaat niet zeggen ze wel eens.
Corne heeft zelf met een astra F, waar hij van plan is om dik tegen de 400pk te gaan rijden.
Het setje wat Corne over had waren injectoren van een Z20LEH, deze zijn goed voor een opbrengst van 470ccm, bijna 2 keer de grote als ik nu heb. Zoals een ware vriend betaamd kreeg ik ze voor een vriendenprijsje.

Hier een schema.

Opbrengst:
470ccm bij 3,0Bar brandstofdruk.
575ccm bij 4,5Bar brandstofdruk.
Weerstand: 14,2 Ohm
Bosch Art.Nr. 0 280 156 280
Uitvoering: 4-gaats sproeier

Met deze injectoren zou ik zonder problemen 240 pk moeten kunnen rijden op E85. Dit is een brandstof bestaande uit 85% ethanol en 15 % benzine. Ethanol wordt verkregen uit planten, ondermeer mais. Zijn we toch milieubewust bezig.
Omdat mijn motor, bij directe montage, meteen zal verzuipen, door de vele benzine, wordt deze er ingezet als ik mijn computersystheem aan ga laten passen.
Een bijkomend geluk is dat Tamoil, in Nieuwendijk (langs de A27) E85 verkoopt!
Goedkoop is het niet, je betaald er bijna €1,80 per liter voor.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten